Amsterdam - Maatwerk logistiek

Meer installatietijd dankzij logistiek maatwerk

De transformatie van de voormalige Shell-kantoortoren Overhoeks in Amsterdam was om meerdere redenen een uitdagend project. Niet in de laatste plaats op logistiek gebied. Want om een drukke bouwplaats op een postzegellocatie zoveel mogelijk te ontlasten is logistiek maatwerk vereist. Mede door middel van zaterdagleveringen en door materiaal van derden mee te nemen, vulde technische groothandel Rensa deze opdracht in. En dat leverde aantoonbaar tijdwinst op voor de installateur. 

Het volledig vernieuwde gebouw draagt inmiddels de naam A’DAM Toren en werd begin april opgeleverd. Het pand gaat onder meer onderdak bieden aan een hotel, kantoren voor de creatieve industrie, een restaurant en een club. Gedurende de transformatie zijn verschillende bouwkundige en installatietechnische hoogstandjes uitgevoerd. Zo is de oude opbouw op de 80 meter hoge toren gesloopt en vervangen door een overhoeks geplaatste kroon van tien bij tien meter.

Het energieverbruik is daarnaast aanzienlijk verlaagd. Onder meer door de toepassing van driedubbel glas en een stevig  geïsoleerde gevel (Rc waarde = 5). Een belangrijk deel van de energie wordt duurzaam opgewekt door gebruik te maken van warmte en koude uit de bodem en door de toepassing van zonnecollectoren op een deel van de platte daken. Het gebouw is verder voorzien van installaties met warmteterugwinning uit luchtverversing en uit het warme water van de hoteldouches. Ook zal het gebouw grotendeels worden voorzien van led-verlichting.

Ingewikkeld bouwterrein

De Van Losser Installatiegroep uit Rijssen was verantwoordelijk voor het installatiewerk en schakelde Rensa in voor de levering van de werktuigbouwkundige installaties. Maar naast de levering van goed materiaal wilde Van Losser vooral zoveel mogelijk ontzorgd worden in het logistieke proces, zo vertelt Albert ten Hove, hoofd inkoop bij het installatiebedrijf. “We hadden bij de A’DAM Toren te maken met een ingewikkeld bouwterrein. Een krappe locatie waar veel bouwlieden aanwezig waren en waar allerlei partijen af- en aan reden. Met maar één bouwlift die door iedereen gebruikt moest worden. Dat was logistiek dus echt een uitdaging. Dat is een vak apart en een specialiteit van Rensa. Daarom legden wij de vraag bij Rensa neer om just-in-time leveringen zo in te richten dat wij onze tijd zoveel mogelijk konden besteden aan installatiewerk”, zegt Ten Hove.

Leveren per verdieping, op zaterdag

Een dankbare opdracht voor de Didamse groothandel. “Want bij zo’n omvattend project valt veel winst te boeken als de logistiek goed geregeld is”, vertelt Jur Hofland, projectleider logistiek bij Rensa. Hij legt uit welk plan Rensa bedacht. “Om ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk verschillende leveranciers allemaal hun eigen materiaal op de bouwplaats af zouden leveren, namen we materiaal van derden mee. Dat ging in dit geval hoofdzakelijk om producten van Solid Air en van ons zusterbedrijf Gévier, maar waar mogelijk ook van andere toeleveranciers.”

Het materiaal van derden werd opgeslagen in Rensa’s distributiecentrum. Van daaruit bracht Rensa de verschillende goederen voor de aankomende week op zaterdag naar Amsterdam. “Door op zaterdag te leveren, konden onze chauffeurs in alle rust lossen op de bouwplaats. Daar werd per verdieping (22 in totaal) al het gevraagde installatiemateriaal voor de komende week op pallets geleverd. Zonder iemand in de weg te lopen. Op een doordeweekse dag, met een bouwlift die continu wordt gebruikt, is het heel lastig om per verdieping te leveren. Dan verlies je veel tijd. Toch is het in de bouw niet zo gebruikelijk om op zaterdag te leveren, maar doordat we hier te maken hadden met een afgesloten bouwterrein leende de situatie zich er perfect voor”, aldus Hofland.

Veel tijdwinst

Het bleek voor Van Losser de perfecte uitkomst, zo blijkt uit de woorden van Ten Hove. “Op de bouw gaan doorgaans veel uren onnodig verloren. Door deze samenwerking met Rensa hebben we dat goed ondervangen. Doordat alle goederen netjes op de juiste plek klaar stonden, konden onze mensen op maandagochtend direct aan de slag. Hoeveel uren we precies hebben gewonnen is lastig te zeggen, maar de tijdwinst was aanzienlijk. Als er doordeweeks op de bouwplaats geleverd zou worden, dan zou een installateur soms 22 verdiepingen naar beneden moeten voor een bepaald onderdeel. Tel daarbij een kwartier wachttijd op voor de bouwlift, dan kun je wel nagaan dat dat flink in de uren gaat lopen.”