Amstelveen - Warmtepomplogistiek
 

"Je denkt toch niet dat we de warmtepompen in de modder zetten"

Een drukte van jewelste is het op de bouwplaats van appartementencomplex ‘De Connectie’, waar 140 appartementen uit de grond worden gestampt. Roodenburg B.V. verzorgt hier een groot deel van de installatiewerkzaamheden, waar het soms vechten om je plekje is. “Iedereen moet op dezelfde postzegel werken. Bij een project van deze omvang is het daarom extra fijn dat een partij meedenkt en ons op een efficiënte wijze ontzorgt.”

Aan de Startbaan in Amstelveen trekt het torenhoge appartementencomplex direct de aandacht. Nu nog tussen de stijgers verstopt, maar daardoorheen zie je al een glimp van het uiteindelijke ontwerp. ‘De Connectie’ telt in totaal twaalf verdiepingen hoogbouw en drie verdiepingen laagbouw. Roodenburg B.V. verzorgt in opdracht van InWarmte de installatiewerkzaamheden voor de in totaal 140 huurappartementen. Voor zowel het lagere als het hogere huursegment. Een uitdaging op alle fronten gezien de grote omvang van het project en de verschillende verdiepingen. Bryan Hoogvliet, projectleider Roodenburg B.V., heeft daarom in een vroeg stadium al contact gezocht met Rensa om te kijken naar mogelijkheden voor ondersteuning.

Direct op de juiste plek

Het inhuizen van de 140 warmtepompen was een van de grootste uitdagingen. “Het is een grote onderneming om de 250 kilo wegende warmtepompen van de fabriek tot de technische ruimte te krijgen. En daarbij de obstakels die je onderweg tegenkomt bij het inhuizen: drempels, gebruik van liften en losmogelijkheden. Uiteindelijk hebben wij Rensa gevraagd om de 140 brine/water warmtepompen van Alpha Innotec te leveren.” Maar Robert-Jan Broere, Key-accountmanager bij Rensa, denkt graag een stapje verder en stelde voor Roodenburg B.V. extra te ontzorgen op logistiek gebied: “Je denkt toch niet dat wij de warmtepompen bij jullie in de modder zetten. Laat mij er dan voor zorgen dat ze direct op de juiste plek komen te staan.” Zo gezegd, zo gedaan: “Een aantrekkelijk voorstel want mijn bureaublad blijft zo schoon, dat is uiteindelijk mijn doel,” knipoogt Hoogvliet.

"Twee dagen voor de eerste levering bleek de lift nog niet in werking."

Logistiek plan

De daad werd bij het woord gevoegd want twee weken later stond Broere op de bouw in Amstelveen. Het projectteam van Rensa heeft vervolgens een schets gemaakt van de situatie en op basis daarvan het uiteindelijke logistieke plan gemaakt. De route die met de warmtepomp moet worden afgelegd naar iedere woning is in kaart gebracht. Broere vertelt: “Een heel aantal stempels en dwarsliggers moesten worden verwijderd, voor de verschillende drempels zijn rijplaten geregeld, zodat de warmtepompen eenvoudig verplaatst konden worden.” Een extern verhuisbedrijf, waar Rensa al de nodige ervaring mee heeft, verzorgde de verhuizing van de warmtepompen vanaf de los plek naar de uiteindelijke locatie. De uiteindelijke levering van de warmtepompen vond plaats in vijftien fases. “Per verdieping hebben we de warmtepompen naar Amstelveen gebracht en op de plek gezet. Zo bleef het behapbaar voor alle partijen,” volgens Broere.

Last-minute schakelen

Dat een plan altijd anders loopt dan gepland blijkt ook hier, vertelt Broere: “Het plan was om de warmtepompen met de binnenlift naar verdiepingen te brengen. Maar twee dagen voor de eerste levering belde Bryan met het bericht dat de lift nog niet in werking was. Dan moet je last-minute schakelen en afwijken van het originele plan. Uiteindelijk bleek er nog een hijskraan op de locatie te zijn. Met behulp van een pallet-haak zijn de warmtepompen voor de laagbouw uiteindelijk naar de verdieping gehesen. Een paar weken later, bij de levering voor de hoogbouw was de binnenlift gelukkig gereed en konden we deze gebruiken.” Ook het milieu was voor Roodenburg een belangrijke aandachtspunt. Hoogvliet: “Wij hebben Rensa daarom gevraagd om de warmtepompen met zo min mogelijk verpakkingsmateriaal te vervoeren. En het overige verpakkingsmateriaal na afloop weer mee terug te nemen. Fijn dat zij hier in meedenken.”

Efficiënt én betaalbaar

Voor Roodenburg was dit de eerste keer dat ze de volledige logistiek zo doen met Rensa. Hoogvliet: “Dit noem ik nou ontzorgen op een efficiënte manier. En ook nog eens betaalbaar binnen het budget dat we hebben gesteld.” Beide heren zijn enthousiast over de samenwerking en communicatie tijdens dit project. Broere tot slot: “Mijn telefoon ging ook wel eens om 7.10 uur ’s ochtends om de laatste zaken te controleren en afstemmingen te doen. We hielden nauw contact met elkaar gedurende het traject; dat is denk ik ook onze kracht.”

"Dit noem ik nou ontzorgen op een efficiënte manier.
En ook nog eens betaalbaar binnen het budget dat we hebben gesteld."