De welbekende DSM-torens in Sittard krijgen een nieuwe bestemming. Na een grootse inpandige verbouwing, komen er onder andere 261 energiezuinige woonstudio’s. Daarnaast biedt het pand straks ruimte aan circa 14.000 m2 bedrijfsruimte. In samenwerking met Rensa verzorgde BVS Ventilatietechniek de volledige ventilatie voor de herontwikkeling. Mathijs Schouten, eigenaar BVS Ventilatietechniek: “Door goede communicatie en samenwerking, kun je elk project aan.”
In Sittard en omstreken kent iedereen ze: de DSM-torens. De twee kolossale en opvallende kantoortorens waren decennia lang het kloppend hart van DSM Nederland. In 2021 kocht een Limburgse projectontwikkelaar de panden op om ze te herontwikkelen naar een duurzame, multifunctionele en toekomstgerichte plek, genaamd PITGround. In de noordelijke toren krijgen verschillende bedrijven onderdak. In de zuidtoren komen onder andere 261 energiezuinige woonstudio’s voor studenten en expats. Het ontbreekt de nieuwe bewoners straks aan niets: er komen sportfaciliteiten, een horecagelegenheid en een gameroom.
In opdracht van aannemer Habenu-van de Kreeke verzorgde BVS Ventilatietechniek het gehele ventilatievraagstuk in dit project. Een samenwerking die voor geen enkele partij nieuw was, want in dezelfde driehoeksverhouding is dit al het vierde project op rij. “Een gouden samenwerking,” zegt Schouten niet zonder trots.
Bestaande bouw
Omdat het om bestaande bouw gaat, heb je te maken met bestaande ventilatiesystemen en kanalen. Schouten vertelt: “Bij de kantoren konden we het merendeel handhaven en hergebruiken. Bij de woonstudio’s was dit niet mogelijk en moesten we op zoek naar een andere oplossing. Samen met onze opdrachtgever en onze vaste partner Rensa, gingen we vroegtijdig in overleg. Zeker in deze tijd is het belangrijk dat je weet wat je aan materialen kunt krijgen, voordat je een plan maakt.” Niek Roemen, Accountmanager Rensa, vult aan: “Wij schakelen vroeg in het traject met onze fabrikanten om de mogelijkheden te bekijken. In samenspraak met alle partijen kijken we naar de best mogelijke oplossing.”
Optima Insight
In de woonstudio’s is de bestaande ventilatie volledig verwijderd en zijn er nieuwe ventilatiesystemen aangelegd. Elke studio krijgt een eigen Optima Insight ventilatiebox van Itho Daalderop. Een bewuste keuze van de opdrachtgever, mede door de ingebouwde vochtsensor en CO2-sensor. Ook is hij kostentechnisch interessant voor opdrachtgever én eindgebruiker. In meerdere opzichten dus de beste oplossing voor dit project. Rensa leverde de 261 ventilatieboxen af op locatie in Sittard.
Leverbetrouwbaarheid
Tijdig producten leveren blijft een grote uitdaging. Toch levert product schaarste naast problemen, ook wijze lessen op, volgens Roemen: “Tegenwoordig stellen wij veel meer vragen in het voortraject en proberen alles zo goed mogelijk in kaart te brengen. Wanneer gaat het project starten? Wanneer is de uiterlijke leverdatum? Hoelang gaat het project duren? Zo kunnen wij op iedere situatie beter inspelen. Dit hebben we gaandeweg geleerd.”
Ook de prijsstijgingen zorgen soms voor onzekerheid. “Dit proberen we tegenwoordig in de offerte al in te calculeren, zodat niemand voor verrassingen komt te staan. Op het moment dat wij met de klant schakelen, gaan we ook direct in contact met onze fabrikanten. Wat zijn de levertijden? En wat zijn de verdere mogelijkheden? In die driehoek komt het linksom of rechtsom altijd goed,” aldus Roemen. De prijzen stegen ook gedurende de looptijd van dit project. Schouten vertelt: “Rensa heeft toen gelukkig tijdig de ventilatieboxen vroegtijdig kunnen inkopen voor ons. In overleg met onze aannemer konden we de units op het project opslaan. Voor de prijs die was afgesproken.” “Door de leverproblematiek is het extra fijn om te horen dat ze op het project al eerder ruimte beschikbaar kunnen maken. Dat is uiteindelijk voor beide partijen voordelig. Door de goede en snelle communicatie onderling, komt er altijd wel een oplossing. Dat is mooi,” zegt Roemen met een knipoog.
Grenzeloos vertrouwen
“Tijdens een project kom je er wel eens achter dat je nog kanaalwerk, passtukken of bochten mist. En dat blijkt dan niet voorradig. Wij hebben het wel snel nodig, anders staan onze monteurs stil. Dit leidt wel eens tot discussies, maar dat is juist goed want op die manier leer je elkaar beter kennen. Door de jarenlange samenwerking weten wij wat we aan elkaar hebben. Hebben we een probleem? Ik hoef Niek maar te bellen en hij gaat op zoek. 99 van de 100 keer lost hij het voor ons op,” vertelt een enthousiaste Schouten. Dat is ook waar Roemen het voor doet, vervolgt hij: “Wij proberen binnen de beperkingen altijd te kijken naar de mogelijkheden. Zodat iedereen zo snel mogelijk weer verder kan. Daarin ontzorgen wij graag,” sluit Roemen af.