Roelofarendsveen - RFID

Sneller voorraad tellen met RFID van Rensa

 
Snelle service, het is een belangrijke pijler voor Vink Installatie Groep in het Noord-Hollandse Roelofarendsveen. Met zo’n 7.000 onderhoudscontracten rekenen zij zowel de particulier als bedrijven tot klant. En die verwachten allen goede en snelle service. Om die te garanderen, heeft Vink het voorraadbeheer geoptimaliseerd met behulp van RFID.
 

Gerard van den Oever is servicemanager bij Vink Service & Onderhoud, één van de bedrijfstakken van Vink Installatie Groep. Vink Service & Onderhoud heeft zo’n vijftig medewerkers. Daarvan zijn er dertig monteurs dagelijks op weg voor de service en het onderhoud aan technische installaties. Met 7.000 onderhoudscontracten brengt dat een hoop administratie met zich mee. Het tellen van een busvoorraad kostte de magazijnmedewerkers al snel een hele dag. Dat kon anders, dacht Van den Oever. “Wij willen onze voorraden zo goed mogelijk monitoren. RFID bleek voor ons een waardevolle toevoeging om dit proces efficiënter in te kunnen richten.”

Unieke chip

Bij Radio Frequency Identification, ofwel RFID, worden alle service-onderdelen voorzien van een RFID-tag. Een RFID-tag is een kleine sticker, zoals de barcodesticker. Toch is de techniek fundamenteel anders dan die van de barcode. Iedere chip is namelijk uniek; het bevat informatie over het product, maar ook wanneer deze is uitgegeven door de groothandel en hoe vaak deze sindsdien gescand is. De tag is voorzien van een antenne, die deze informatie naar de RFID-scanner stuurt.

De gehele busvoorraad is zo in 10 minuten te inventariseren. “De tellijsten uit het RFID-systeem importeren wij in ons eigen ERP-programma. Zo is het ook voor de administratie goed te monitoren wat er aan serviceonderdelen voorhanden is in ons magazijn en in de bussen,” aldus Van den Oever.

Open systeem

Dat de data uit het RFID-systeem compatibel is met het ERP-programma, is een belangrijke vereiste voor Vink. Zo’n ERP-programma is echter vaak een behoorlijke investering en bovendien lang niet altijd aantrekkelijk voor de kleinere installateur. RFID is zo ontwikkeld dat het de belangrijkste functies van het ERP-programma ook vervult. Daarin schuilt dan ook de kracht van het RFID-systeem van Rensa volgens Van den Oever.

“Het systeem is ontwikkeld vanuit de wensen van de klant, wij als installateur dus. Wij zijn al vroeg ingestapt en in het beginstadium overgegaan tot implementatie. Rensa blijft goed monitoren hoe het systeem gebruikt wordt en ontwikkelt het van daaruit verder.”

Open systeem

Zo is het RFID-systeem dat Rensa ontwikkeld heeft een open systeem. Dat wil zeggen dat ook fabrikanten en zelfs andere groothandels er gebruik van kunnen maken. Inmiddels zijn zelfs de gereviseerde serviceonderdelen van het Groene Onderdelen Programma van tags voorzien.