Het wil nog weleens chaotisch zijn in de ochtenduren op menig bouwplaats. Vrachtwagens van verschillende leveranciers die gelijktijdig gelost worden. Bouwlieden die vervolgens heen en weer blijven lopen om alle goederen naar de juiste plek te brengen. Het zijn taferelen die een installatiebedrijf zoveel mogelijk wil voorkomen om de tijd optimaal te kunnen besteden aan installatiewerk.
Eén leverancier voor E, W en S
Dat gold ook voor H.Ek bij het nieuwproject De Vrijmarkt. Het installatiebedrijf uit Den Bosch hanteerde daarom een aantal specifieke criteria bij de keuze voor een logistieke partij, zo vertelt logistiek engineer van H.Ek, Patrick Thal. “Bij deze vijftig woningen werkten we op basis van een one-piece-flow. Per dag hebben we dus één woning van alle E-, W- en S-installaties voorzien. Wij waren op zoek naar een leverancier die al het installatiemateriaal voor een woning in één keer kon leveren. Zodat onze mensen niet drie keer de bouwplaats af moesten om al het afzonderlijke materiaal op te halen”, blikt Thal terug.
Met deze opdracht werd Rensa benaderd om het voortouw te nemen op logistiek gebied. En dus mocht Martijn Nieuwenhuis, hoofd fysieke distributie grootgoed bij Rensa, een plan maken om het logistieke proces zo efficiënt mogelijk in te richten. “Voor ons was het een mooi, uitdagend project om op zo’n manier maatwerk te leveren voor onze klant. Voor de meeste klanten leveren wij alleen onze eigen W-installaties. Sinds de integratie van Gévier in de Rensa Groep kunnen wij gemakkelijk S-installaties meeleveren. Daar kwam nu ook de elektra van groothandel Oosterberg bij”, zegt Nieuwenhuis.
Logistiek regisseur
Rensa trad daardoor op als logistiek regisseur en nam de gehele planning op zich. Gévier en Oosterberg kregen van Rensa te horen wanneer en wat zij moesten aanleveren op Rensa’s distributiecentrum in Doetinchem. Van daaruit vertrok dagelijks één vrachtwagen naar Utrecht om al het benodigde materiaal voor de juiste woning om 7:00 uur af te leveren. Het verschillende materiaal was door Rensa per subgroep op pallets geconsolideerd, zodat de installateurs van H.Ek niet alles eerst nog moesten uitzoeken, maar direct aan de slag konden gaan. Bij wijzigingen was Rensa voor H.Ek het vaste aanspreekpunt en stemde Rensa dat vervolgens af met de andere groothandels.
Om de uiteindelijke leveringen op rolletjes te laten verlopen, was het volgens Nieuwenhuis belangrijk dat er vooral geïnvesteerd werd in een goede voorbereiding. “Goede logistiek valt of staat bij een goede afstemming vooraf. Zeker als er meerdere partijen samenwerken, zoals bij De Vrijmarkt, moeten er duidelijke afspraken zijn. Er wordt een planning gemaakt, maar in de bouw weet je dat daar geregeld van wordt afgeweken. Dus je moet op alle scenario’s voorbereid zijn. Wie communiceert naar wie als er iets misgaat? En wat moet elke partij doen bij plan b? Dat leggen we van te voren allemaal vast, zodat alles helder is en het project in een flow blijft lopen. We steken veel tijd in verwachtingsmanagement, maar die uren verdienen zichzelf ruimschoots terug op de bouwplaats”, aldus Nieuwenhuis.
Urenvermindering
Het is volgens Nieuwenhuis dan ook niet gek dat er steeds meer vraag komt naar deze vorm van logistieke ontzorging. “In de bouw was logistiek vaak een onderschat element. Steeds meer bedrijven zien echter in dat er met goede logistiek een flinke urenvermindering gerealiseerd kan worden en schakelen daarvoor een specialist in.”
Bij HE.k kijkt men tevreden terug op de manier van werken bij De Vrijmarkt. Thal: “Het was voor ons de eerste keer dat we op deze manier werkten met één overkoepelende leverancier. Vanaf de bouwplaats kreeg ik er goede reacties op. Het verschillende materiaal kwam elke ochtend netjes per pallet binnen en kon snel op de juiste plek gebracht worden. Het is lastig om te zeggen hoeveel uren we met de manier van werken precies gewonnen hebben, maar het is wel duidelijk dat we hierdoor sneller konden werken.”