Uitdaging: hoe los je cv-ketelstoringen zo efficiënt mogelijk op?

De installatiebranche staat al langere tijd onder druk. Er is een flink personeelstekort en tegelijkertijd is de vraag vanuit klanten enorm. En dat wordt de komende periode alleen nog maar extremer: het stookseizoen is weer begonnen. Het aantal storingen neemt toe en de noodzaak om klanten direct te helpen ook. Jij wilt ze tenslotte niet in de kou laten staan. Veel klanten verwachten bovendien van jou als installateur dat je een storing in één keer oplost, dat noem je ook wel de 'First Time Fix'. Efficiënter werken en een hoger percentage First Time Fixes worden daardoor nog belangrijker. Hoe krijg je dat voor elkaar? Rensa helpt je met onderstaande tips!

Herhaalbezoeken voorkomen

Om aan de gigantische vraag te voldoen, zul je als installateur zo efficiënt mogelijk moeten werken. Daarbij is een zo laag mogelijk percentage herhaalbezoeken essentieel. Je hoeft niet nog een keer langs te gaan bij de klant, maar bent in één keer klaar. Zo gebruik je je tijd efficiënter en kun je wellicht zelfs meer mensen op één dag helpen dan je nu doet. 

Een ander voordeel van een zo laag mogelijk percentage herhaalbezoeken: hogere klanttevredenheid. Klanten zijn sneller geneigd om je opnieuw te bellen bij een volgend probleem, als je hen de vorige keer ook in één keer hebt geholpen. Aangezien het aantrekken van een nieuwe klant volgens allerlei onderzoeken veel duurder is dan het behouden van een bestaande klant, is het heel belangrijk dat je klanten tevreden zijn en bij jou terugkeren. 

Tips om storingen zo veel mogelijk in één keer op te lossen

Hoe los je storingen zo vaak mogelijk in één keer op? Er zijn altijd situaties waarbij je de storing op geen enkele manier in één keer opgelost krijgt, maar met de tips van Rensa verklein je dat aantal. 

  1. Het begint al bij het van tevoren goed uitvragen van wat er precies aan de hand is. Als je goed voorbereid op locatie aankomt, kun je je werk efficiënter uitvoeren. Bij grote cv-ketelservicebedrijven zit er vaak een klantenservice klaar om dat werk voor je te doen, maar als kleiner installatiebedrijf of zzp’er moet je dat zelf doen. Het lijkt misschien meer werk dan gewoon in de auto stappen en naar de locatie rijden. Maar als je voordat je op pad gaat goed uitvraagt wat er aan de hand is, kun je bijvoorbeeld vast wat extra onderdelen in je bus leggen die je mogelijk nodig hebt of bijvoorbeeld vast langs de groothandel rijden voor dat wat je nodig gaat hebben.
     
  2. Zorg voor een zo optimaal mogelijke busvoorraad. Grote kans dat er in jouw bus allerlei onderdelen liggen die je nooit gebruikt. En weet je eigenlijk welke onderdelen je het vaakst gebruikt? Door daar zicht op te krijgen, kun je je bus zo efficiënt mogelijk inrichten. Zo bestel je hardlopende service-onderdelen op tijd bij en heb je altijd bij je wat je nodig hebt. 
     
  3. Zorg dat je altijd weet welke storingscode wat betekent. Een groot deel van de storingscodes ken jij als installateur uit je hoofd, die heb je al zo vaak gezien. Maar wat doe je als je een storingscode tegenkomt die je niet goed kent? Vroeger had je voor elk merk cv-ketel een apart boek met alle storingscodes. Helemaal compleet, maar niet erg handig. Met de Servicewijzer van Rensa heb je alle codes in één app op je telefoon! Zo heb je snel gevonden wat er aan de hand is en kun je werken aan een oplossing.
     
  4. Haal ontbrekende onderdelen zo snel en efficiënt mogelijk op. Heb je het benodigde onderdeel niet bij je? Laten bezorgen duurt vaak minimaal 24 uur en daar gaat je First Time Fix. Zelf ophalen is dan beter, maar je wil daar niet het halve land voor afrijden. Met de Servicewijzer van Rensa zie je precies bij welk dichtstbijzijnd afhaalpunt jouw onderdeel op voorraad ligt. Zodat je efficiënt op pad kunt en zo snel mogelijk terug bent bij je klant!

Zo maak je efficiënt werken nog makkelijker

Rensa helpt jou als installateur met allerlei slimme tools en informatie. Zodat je de komende periode zo efficiënt mogelijk werkt en storingen aan cv-ketels zo snel mogelijk oplost. Dat doen we niet alleen met de Servicewijzer, maar ook met bijvoorbeeld tools om je busvoorraad zo eenvoudig mogelijk in kaart te brengen. Benieuwd?

Ontdek alle mogelijkheden hier