Visie van Duco

"De toekomst van DUCO is groen"

In een uitdagende en ambitieuze markt vol uitdagingen staat één ding als een paal boven water; de toekomst van DUCO is groen. Volgens Richard Geraerts, verkoopleider DUCO, is samenwerking een onmisbare factor. De vervangingsmarkt van ventilatieboxen is een nieuw speerpunt.

Trots laat Geraerts het nieuwe campagnebeeld zien. Op het eerste oog is een virtuele stad zichtbaar te midden van groen en wolken. Wie beter kijkt, ziet dat de gebouwen ventilatieboxen zijn. Het onderstreept de toekomstvisie van het bedrijf. Als het aan Geraerts ligt, gaat heel Nederland aan de DUCO-box. Voor er aan die groene toekomst gebouwd gaat worden, wachten er eerst nog de nodige uitdagingen. Zo zijn er de leveringsuitdagingen en prijsstijgingen waar elke fabrikant in installatieland nu mee te maken heeft. “Dit betekent vooral dat onze communicatie met de markt goed moet zijn.”

Samen sterk

Geraerts wil zich vooral richten op de positieve uitdagingen. De bouwopgave in Nederland bijvoorbeeld, die zowel in nieuwbouwaantallen als in verduurzamingsambitie veel perspectief biedt. “De rol van de fabrikant verandert enorm. Je levert niet alleen maar sec producten. Je levert nu totaaloplossingen via een dealernetwerk als Rensa. Rensa zet in op ventilatie en verwarming. Daarnaast hebben ze ook een techniekafdeling. Je bent als DUCO maar één onderdeel van het totale gebouw. Ik pleit daarom voor meer samenwerking en kennisdeling in de markt. We moeten af van die eilandjescultuur. We delen kennis en informatie met elkaar. Op die manier moeten we ook met de technische groothandel gaan werken. Wat heb jij als architect nodig? Moet je niet meer naar de overheid toe om bewustzijn te creëren? Je ziet steeds meer prefab en skidbouw. Wat betekent dat voor mijn product? Kun je elkaar helpen?”

Compacte afvoer voor vervangingsmarkt

DUCO stapte pas in 2014 de wereld van de installateur binnen. De ventilatiespecialist was volgens Geraerts eerst vooral een ‘roosterboer’ voor de gevel. Anno 2022 zit het bedrijf niet stil als het aankomt op productinnovaties. Richting de VSK in mei was DUCO volop bezig om het productportfolio uit te breiden. De slogan voor dit jaar: ‘The future is green.' Geraerts licht toe: “De toekomst van DUCO is groen. We geloven in die kleur. Binnen nu en een aantal jaren willen we iedereen een totaaloplossing aanbieden die milieubewustzijn en comfort combineert. Dat zie je terug in het campagnebeeld met de groene DUCO-torens. Voor systeem C komen we met de DUCO Box Reno. We hadden al goede boxen in de markt maar we vroegen ons af waar de winst te behalen viel. Aan de kant van de renovatie is veel vraag naar de vervangingsmarkt. Onze basisbox was in veel situaties te goed. Lees: te veel mogelijkheden. Dit heeft geresulteerd in een compactere box voorzien van standaard vochtmeting. Vochtmeting wordt in Nederland niet gewaardeerd in de regelgeving. Het is wel zeer belangrijk.” Geraerts haalt nog een ander probleem aan. Het nijpende tekort aan installateurs en vakkennis. “Het moest eenvoudiger qua montage en inregeling. Daarom past onze box perfect op de oude schroefgaten van bestaande boxen. De monteur hoeft dus geen extra gaten te boren. Daarnaast is het formaat kleiner waardoor je hem makkelijker achter een plafond of knieschot kunt wegwerken.”

Inregelgemak

Als DUCO wil groeien moet het die markt kunnen bedienen. Voor de projectenmarkt ontwikkelde DUCO voor systeem D de balansventilatie-unit DUCOBox Energy Comfort 400. Deze noviteit borduurt voort op een bestaand model. Geraerts legt uit: “Je kon er niet iedere woning mee voorzien. Te weinig capaciteit. We hebben grotere capaciteit kunnen toevoegen met betere akoestiek. Dit toestel is zeer geschikt voor seriematige woningbouw. Hierbij ga je uit van één basistoestel. Alles wordt ingeregeld met benodigde debieten en alles wat nodig is voor berekeningen en eindrapporten. De overige woningen kunnen we met een simpele kopieerfunctie instellen.” Er ligt voor DUCO een taak om de installateur te ontzorgen, meent Geraerts. “Als DUCO zijn werk goed doet, gaat de installateur ons werk promoten. Ook vraagsturing wordt belangrijker. Bij ons kun je sensoren en kleppen in zowel C- als D-systemen toepassen. Daarnaast is er ook aandacht voor connectiviteit. De monteur kan met onze nieuwe app een toestel uitlezen en controles doen. Tijd is geld. Als je een half uur kunt besparen en je hebt twintig woningen te doen, dan is de rekensom simpel.”

Toekomst

Om in de toekomst rendabel te blijven ziet Geraerts een aantal belangrijke pijlers. Goede mensen vinden, het kennisniveau verhogen en contact blijven houden met de markt. “En dan bedoel ik binnen alle lagen”, licht Geraerts toe. “Van kozijnenbouwer tot architect. Je moet weten wat er speelt. Samenwerking en kennisdeling met partijen als Rensa is dan essentieel. Je moet wel relevant blijven. DUCO ontwikkelde meer dan 25 jaar geleden het DUCOTon 10 rooster. Dit staat nog steeds in de top 3 best verkopende producten. Je wilt geen tweede Kodak worden. Er liggen kansen om samen met Rensa te groeien. Waar gaat de markt naartoe? De huidige hoge gasprijs spoort consumenten aan. Ga je isoleren of moet er een warmtepomp komen? Dat spanningsveld zien wij ook terug. De bouw is oneindig. Overal zie je hijskranen staan. Die zekerheid heb je. Laten wij dat als DUCO en Rensa omarmen.”

Bekijk het assortiment in onze webshop