Stralend kleurenpalet voor radiatoren
Tja, wat is er ook mis met een witte radiator? “Daar is helemaal niets mis mee”, verzekert Arjen van der Ziel desgevraagd. “Maar we weten allemaal dat kleur het leven mooier kan maken. Met kleur maak je het gewone speciaal.” Of van een functionele doorn in het oog een trendy eyecatcher dus. Nederland is volgens Van der Ziel best traditioneel in de kleurenkeuze. “Negentig procent van de radiatoren die verkocht worden is wit. Daarnaast kan grijs en mat zwart misschien nog een keer, maar dan houdt het al snel op. We willen in onze campagne echt laten zien wat er allemaal nog meer mogelijk is.”
“Waarom zou je stoppen bij de radiator?”
Eigen stijl
En waarom ook niet? De consument raakt steeds meer gewend dat alles naar eigen wens te stijlen en aan te passen is. Dat ziet Van der Ziel ook zeker in de badkamer gebeuren. “Mensen besteden veel tijd aan het uitzoeken van een mooie kraan. Ze zijn bereid behoorlijk wat geld neer te leggen voor een wastafel naar hun smaak. Waarom zou je dan stoppen bij de radiator?” De kleurenopties zijn er voor alle varianten radiatoren van Zehnder, de lage en hoge temperatuur varianten en de elektrische oplossingen.
Trends
Qua ontwerp zijn er volgens Van der Ziel ook duidelijke trends aan te wijzen. “In de badkamer zien we variaties op het traditionele klimrek, de twee collectoren met de buizen er tussen. Daar doen de wat meer asymmetrische ontwerpen hun intrede. Daarnaast zijn platte buizen heel populair. In de keuken zien we al langere tijd de platte plaatradiatoren. Toch wordt onze allereerste klassieke ledenradiator Charleston ook nog heel veel verkocht. Met name in karakteristieke, oude gebouwen zoals grachtenpanden en musea. Maar dan wél in een gekleurde uitvoering die bij de ruimte past.”
Nieuwe werelden
Volgens Van der Ziel is World of Colours een eenvoudig concept met een duidelijke structuur. Er zijn vijf nieuwe kleurenwerelden ontwikkeld. Te beginnen met ‘The Sanctuary’: het huis als toevluchtsoord voor rust en ontspanning. Zwarte en donkergrijze tinten, grafiet en taupe vormen de basis voor ‘The Mystical Home’, waar welzijn en persoonlijk rituelen centraal staan. Het concept ‘Neo Green’ beantwoordt ons verlangen om de natuurlijke omgeving in huis te halen. De terracotta tinten van ‘Mother Earth’ vormen een aards kleurenpalet. Tenslotte biedt de lijn ‘Mono Material Concrete’ de mogelijkheid om een uniforme look te creëren, wat continuïteit aan een ruimte geeft. “Met name deze laatste past heel goed bij de wensen van de Nederlandse consument”, aldus Van der Ziel.
Invloeden en inspiratie
Voor de ontwikkeling van de nieuwe kleuren werd een projectteam samengesteld vanuit alle Europese landen waarin Zehnder actief is. Zo ontstaat er voor elk wat wils. Het projectteam werd aangevuld met een interieurstylist Juliette Baumgartner, specialist in het ontwikkelen van kleurenstrategieën. Onder haar leiding werd gekeken naar vijf doorslaggevende aspecten. Allereerst is het belangrijk hoe de radiator zich tot de rest van de ruimte verhoudt. Andere referentiepunten zoals armaturen en de gebruikte materialen zijn belangrijk om rekening mee te houden. Gezien de levensduur van een radiator, die doorgaans langer is dan de duur van de gemiddelde woontrend, is daarnaast gekeken naar de houdbaarheid van de kleuren. Vervolgens werd gekeken naar trends op het gebied van architectuur en interieurdesign. Tenslotte zijn de sociaal demografische ontwikkelingen een belangrijk aspect geweest in de totstandkoming van het nieuwe palet. Hierbij staat de manier waarop we leven en werken centraal.
“De installateur hoeft zich niet overweldigd te voelen”
Goed advies
Van der Ziel laat een aantal kleurenpaletten zien, voorzien van afbeeldingen die de specifieke woontrends illustreren. Als je even met je ogen knijpt, lijkt het net het nieuwste nummer van vtwonen. Moet de installateur nu dan ook interieuradvies gaan geven? “Nee,” lacht Van der Ziel. “Bij de kleuropties hebben we gezorgd voor een verscheidenheid aan kleuren, zonder de consument te overweldigen. De installateur hoeft zich ook niet overweldigd te voelen, het concept is juist makkelijk te communiceren. Het systeem heeft een heel geordende structuur.” Bovendien zijn er diverse hulpmiddelen, van kleurkaarten tot een heel boekwerk vol inspiratie. In de diverse showrooms komen de kleurenwerelden ook tot leven.
Bekijk HIER de brochure ‘World of Colours’ met de nieuwe kleuren.