Redactioneel

De juiste drukverhogende pomp selecteren (en leveren), je moet het maar kunnen

Te lage waterdruk is een hinderlijk probleem. Maar het is ook een probleem dat vrijwel altijd kan worden opgelost met een drukverhogende pomp. Om per situatie de juiste pomp te selecteren, is echter kennis nodig. Over de oorzaken van te lage waterdruk, de oplossing en de rol van Rensa hierbij.

Waarom is de waterdruk te laag?

In gebouwen met meerdere verdiepingen, kan de waterdruk een probleem vormen. Op de eerste verdiepingen is er niets aan de hand, maar hoe hoger in het pand, hoe lager de waterdruk op de tappunten. Dit ontstaat door de afstand die het water moet afleggen vanaf de watermeter, door geplaatste apparatuur die veel druk opmaakt, of doordat de watermeter aan het einde van de waterlevering zit. Is de waterleidingdruk te laag op de afnamepunten, dan kun je deze verhogen door middel van een (of meerdere) drukverhogingspomp(en).

Hoe selecteer je de juiste drukverhogende pomp?

Een drukverhogende pomp kan geplaatst worden bij de watermeter of, in het geval van hoogbouw, om de zoveel verdiepingen. Vast staat dat het, om in een bepaald werkgebied optimaal te presteren, ‘de juiste pomp’ moet zijn. Maar welke pomp de juiste is, hoeveel er nodig zijn en waar deze moeten komen, is situatie-afhankelijk. Rensa Techniek kan hierin goed meedenken en technisch advies geven aan de hand van een aantal parameters:

  • het aantal kuub dat verpompt moet worden. Dit is te herleiden uit de tapeenheden van de installatie;
  • het medium dat verpompt wordt; is het water, of een heel andere stof? Iedere vloeistof heeft eigenschappen, een bepaalde dikte en gewicht;
  • het drukverlies, met andere woorden: hoeveel druk maakt de installatie op. Twee bar waterleidingdruk bij de watermeter is gebruikelijk, daarvan moet minimaal één bar overblijven bij het tappunt. Onderweg mag dus maximaal een bar verloren gaan. Ook de hoogte tot het hoogste tappunt is van belang. Per hoogtemeter is er ongeveer 0,1 bar drukverlies.

Opvolgen, monitoren, contact houden, uitleveren

Het juiste materiaal selecteren is één. Het materiaal op tijd in handen krijgen, is momenteel met tekorten en daardoor oplopende levertijden echter een hele opgave. Maar dat hóeft niet. Als Rensa in een vroeg stadium betrokken wordt bij een project, is er alle ruimte om te schakelen. De binnendienstmedewerkers hebben korte lijnen met leveranciers. Bij het uitbrengen van een offerte kunnen zij informatie geven over de beschikbaarheid en levertijden van producten. En daar stopt het niet: ze volgen de bestellingen op, monitoren de levertijden, houden nauw contact met projectleiders en maken duidelijke afspraken over de manier en tijd van uitlevering.

Rensa’s unieke troef: Verholt

Een unieke troef van Rensa is de samenwerking met zusterbedrijf Verholt. Als specialist in watertechniek geeft Verholt advies in complexere utiliteitssituaties, en levert een compleet scala aan producten en systemen voor organisaties die veel waterverbruik hebben. In eigen beheer voert Verholt alles uit. Van de levering, het schetsen van het ontwerp tot het installeren, onderhouden, reviseren en de service van pompsystemen. Informeer bij jouw Rensa vertegenwoordiger naar de mogelijkheden.