Dit zijn de 7 trends in ketelonderhoud

Het stookseizoen is begonnen en daarmee is het seizoen van ketelonderhoud aangebroken. Dit zijn de 7 trends in ketelonderhoud.

Naderende certificering gasinstallateurs

Installateurs die werken aan gasgestookte installaties moeten vanaf volgend jaar aan nieuwe verplichte wetgeving voldoen. Monteurs en bedrijven moeten hun vakmanschap aantonen. Techniek Nederland laat hier zien wat installateurs te wachten staat, inclusief een handige roadmap.

Dit betekent mogelijk bijscholing voor monteurs, en een administratieve lastenverzwaring. Hou er ook rekening mee dat dit kan leiden tot prijsverhogingen voor servicebeurten.

Meer verantwoordelijkheid voor installateur en keteleigenaar

Bovengenoemde wetgeving, maar ook de aandacht voor bijvoorbeeld koolmonoxide-incidenten, zorgen voor meer vragen rondom ketelonderhoud. De consument gaat eisen stellen, maar is ook zelf verantwoordelijk voor het inschakelen van een vakman.

Zorg dus voor goede informatie, en werk volgens de fabrikantrichtlijnen. Zijn de ketels die je in onderhoud hebt, wel volgens het boekje geïnstalleerd? De vakman die het laatst inspecteert, zet zijn handtekening onder de complete installatie.

Draaiuren vaker leidend

Fabrikanten schrijven periodiek onderhoud voor een bepaalde periode, zoals tweejaarlijks. Die richtlijn is en blijft leidend. Goed onderhouden cv-ketels kunnen ook steeds vaker op basis van branduren en start/stops geserviced worden, een trend die overwaait uit de projectenmarkt. Een cv-ketel die vol in bedrijf is, heeft nu eenmaal meer minder te lijden.

Slimme thermostaat geeft meer informatie

Cv-ketels die zijn uitgerust met een slimme thermostaat kunnen een gebruiker en een installateur meer informatie geven over de prestaties van een toestel. Zo kan zo’n apparaat informatie geven over de druk in de installatie, wat zou kunnen duiden op een naderende storing. Deze informatie maakt preventief ingrijpen mogelijk, en dat komt het aantal servicebezoeken ten goede.

Slim voorraadbeheer

De hardst lopende service-onderdelen heb je zelf op voorraad, en misschien wel in de bus. Inzicht hierin, kan het rendement van de dienstverlening vergroten. De bus bevat het meest noodzakelijke, het magazijn de buffer voor de korte termijn, en anders zijn ze via Rensa met een dag leverbaar. Voorkom onnodige ritjes naar de balie. Slim voorraadbeheer zorgt daarnaast voor minder incourante voorraad. RFID van Rensa is hiervoor een handige tool.

Groene Onderdelen

Via het Groene Onderdelen Programma van Rensa worden onder meer vervangen printplaten en ventilatoren ingezameld en gereviseerd. De gereviseerde onderdelen kunnen als service-onderdeel ingezet worden met drie jaar garantie. Het voordeel voor de installateur: een vergoeding voor inzameling, korting op gereviseerde producten, en langere garantie dan een nieuw onderdeel. Én een beperking van afvalstromen.

Monteur wordt adviseur

Moet ik van het gas af? Wat doen zonnepanelen? De cv-installatie staat door de energietransitie in de belangstelling. Servicemonteurs krijgen vragen van consumenten tijdens een onderhoudsbeurt. Zorg dat monteurs hun verhaal paraat hebben, informatie kunnen achterlaten, vervolgafspraken kunnen plannen, of misschien wel offertes kunnen maken. Veel vliegen in één klap. Een goede servicemonteur is de beste verkoper!